Locatie: Westwal 29A, 4141 AP Leerdam

De Bethelkerk

De Bethelkerk is gebouwd in 1969 op een stuk grond aan de Westwal, gekocht van de Glasfabriek. In de kerk zijn verschillende (glas)objecten te zien.  

  • Glasplastiek: In de nevenruimte van de kerk bevindt zich een glasplastiek dat is ontworpen door Siem van der Marel. In het kunstwerk is het symbool van het voormalig wijkgebouw van het Trefpunt van de Hervormde wijkgemeente Noord verwerkt. Toen het gebruik van het Trefpunt in 2016 werd beëindigd is het kunstwerk overgebracht naar de Bethelkerk. Het wil aangeven een trefpunt tussen God en mens en een trefpunt tussen mensen onderling. Het kruis dat erin is verwerkt wil laten zien dat de Here Jezus Christus God en mens verzoend heeft.
  • 33 glazen voorzetramen:  Bij zijn ontwerp voor de bouw van de kerk heeft architect Egbert uit Hilversum voor de raampartijen ingespeeld op het verhaal uit het Oude Testament over de Jacobsladder. In 2018 is de kerkzaal ingrijpend aangepast, waardoor de uitstraling en het gebruik zijn verbeterd. Om hinderlijke zoninval te voorkomen zijn in de oost- en noordgevel 33 bestaande ruiten voorzien van glazen voorzetramen met daarin gefotografeerd hedera klimop. De 33 ramen verwijzen naar de 33 levensjaren van Jezus. Dit alles naar een ontwerp van kunstenaar Ellen Brouwers. De klimop in de voorzetramen loopt in elkaar over en voegt zich zo samen tot één grafisch beeld met de Jacobsladder, het verhaal, dat gesymboliseerd werd in het ontwerp van de kerk. Met de sterke hechtwortels staat hedera klimop symbool voor trouw, het drietalige hederablad verwijst naar het getal drie als symbool van volheid en volmaaktheid, de vastzettende ranken en doorzettende groeikracht staan voor liefde en groeikracht. Liturgisch gezien is groen de kleur van de overwinning van het leven op de dood.
  • Het liturgisch kunstwerk op de muur in de kerkzaal: Tegenover de glazen voorzetramen is op de witte muur in de kerkzaal in aansluiting op de herinrichting een liturgisch kunstwerk aangebracht van beeldend kunstenaar en theoloog Anne-Marie van der Wilt. Dit werk diende ter vervanging van de versleten klassieke antependia (kleden, die over de kansel of liturgische tafel worden gehangen) waarmee door middel van vijf kleuren (wit, rood, groen, paars en roze) de periodes van het kerkelijk jaar worden aangeduid. Deze vijf liturgische kleuren worden door het jaar heen wisselend in het midden van een schijf in het nieuwe kunstwerk geplaatst en omgeven de feesten, die door het jaar heen in de kerken worden gevierd.
  • Het orgel: Het orgel is in 1994 in gebruik genomen en afkomstig uit de kapel van de Sint Maartenkliniek te Ubbergen.