Locatie: Lingedijk 28, 4142 LD Leerdam

Het Nationaal Glasmuseum is tijdens Glas Leeft! gratis te bezoeken. Open op vrijdag en zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur.

Expositie Nationaal Glasmuseum

Studioglas – de drang om zelfstandig te experimenteren

Tijdens Glas Leeft! presenteert het Nationaal Glasmuseum een selectie Studioglas uit eigen collectie die in de tweede helft van de vorige eeuw is vervaardigd. Dit tijdperk kenmerkt zich door de komst van de studio-oven. Deze oven maakte voor kunstenaars de weg vrij om onbelemmerd en onafhankelijk van de glasindustrie te werken met vloeibaar glas. Zij gingen experimenteren en zochten de grenzen van het glas op. Terwijl de functionele en decoratieve eigenschappen naar de achtergrond verdwenen, werd glas steeds meer gebruikt voor autonome kunst.

Het Nationaal Glasmuseum beheert een bijzondere collectie studioglas die het experimentele karakter van deze kunstvorm verbeeldt. In de tentoonstelling wordt de ontwikkeling van het studioglas getoond. De focus ligt op de toepassing van glas om tot het ongekende te gaan.

Het glaslab van Arnout Visser

Ontwerper Arnout Visser noemt zichzelf ook wel vormvinder. Met een heel eigen kijk die voortkomt uit zijn enthousiasme, onbevangenheid, humor en bovenal grote nieuwsgierigheid is hij constant op zoek naar innovatieve toepassingen van glas.

Zo smelt hij bestaand glas om en gebruikt dit voor het maken van nieuw en volledig gerecycled werk. Ook upcycled hij glasobjecten door deze om te vormen of een nieuwe functie te geven. Daarnaast grijpt hij vaak terug op natuurwetten, bijvoorbeeld in het geval van zijn Explosion Spheres waarvoor hij experimenteert met de combinatie van vloeibaar glas en metaal. Ook maakt hij vaak gebruik van natuurlijke en lokale materialen, zoals met de hand gevlochten manden die dienen als mallen. Wanneer hierin een grote bel glas wordt geblazen, verbrandt de mand en blijft er een afdruk achter in het glas. Visser noemt dit ook wel de Verloren Mand techniek.

In de tentoonstelling Het glaslab van Arnout Visser toont het Nationaal Glasmuseum de veelheid aan experimenten van deze eigenzinnige ontwerper. Met zijn werk daagt Visser de bezoeker uit met een andere blik naar de wereld om je heen te kijken.

Henk Verweij - Leerdams meesterschap

Leerdams glas is heel herkenbaar; een strakke, sobere belijning met een ingenieus gebruik van kleur of luchtbellen. En dat zie je ook terug in het werk van Henk Verweij (Leerdam, 1957). Verweij is een echte Leerdamse meesterglasblazer, zijn beheersing van de traditionele glasblaastechnieken is fenomenaal. Dat komt omdat Verweij als zestienjarige in 1973 op de Leerdamse Glasfabriek de kans kreeg om opgeleid te worden als glasblazer. Glasblazers leren al eeuwen het vak in de praktijk, in Leerdam is dat niet anders.

Verweij kwam als zestienjarige na de LTS op de Glasfabriek werken als machinebankwerker. In de middagpauze ging hij vaak bij de glasblazers kijken en na drie maanden kreeg hij daar een plek. Hij bleek een groot talent en werd na een jarenlange opleiding de beste van zijn generatie. Hij werkte voor alle grote namen van de Glasfabriek zoals A.D. Copier, Floris Meydam en Siem van der Marel, maar ook voor de top van de hedendaagse ontwerpers zoals Menno Jonker en Barbara Nanning.

Het glas van Verweij kenmerkt zich door een constante hoge kwaliteit, met een zeer zorgvuldige aandacht voor alle fasen van het werkproces. Dat begint met hoe hij de blaaspijp hanteert, hoe hij een stukje glas ‘opgeeft’ tot en met het aftikken van het glaswerk van de pijp en in de koeloven plaatsen van het eindresultaat. Al zijn handelingen zijn nauwkeurig, weloverwogen en precies. De resultaten hebben een bedrieglijke eenvoud. Platte schalen met kleurbanen, objecten met luchtbelletjes gevangen in het glas, gemaakt met ongeëvenaard vakmanschap en alles typisch Leerdams.

Sinds 2008 werkt Henk Verweij in de Glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum. Dit voorjaar bereikt hij de pensioengerechtigde leeftijd en neemt het Nationaal Glasmuseum afscheid van deze vakman.